:     
 Przebieg: 



 • Album
 • Chat
 • FAQ
    Gość  • Rejestracja • 
 • Profil
 • Grupy
 • Szukaj
 • Download
 • Statystyki
 • Klubowicze
 • Użytkownicy
Użytkownik: HasÅ‚o:  


•  SALON R25  •  R25-TV  •  FORUM  •  PORTAL  •  LINKOWNIA  •  ! POCZTA !  •

Poprzedni temat :: Następny temat
wyswietlacz temperatury
Autor Wiadomość
Konrado 
Expert
--<=|------|=>--



R25: MB S124 200TE 1991r.
ImiÄ™: messi
Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 08 Sie 2005
Posty: 2031
SkÄ…d: LSW
WysÅ‚any: 2010-03-09, 16:44   
 

chyba że ma się jakże dobrego,wspaniałego klubowicza Olusia w okolicy :D
_________________
"...a kto umarł ten nie żyje... "
 
 
 
Psztym 
Stary młodzik


R25: 2165,TX,J7T,B29B,1991
ImiÄ™: Szmaragdowa
Wiek: 50
Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 128
SkÄ…d: Opole
WysÅ‚any: 2011-01-30, 23:18   
 

Jak zademonstrowałem już na przykładzie regulacji świateł ciekawość "jak to działa" pcha mnie do rozbierania różnych rzeczy na czynniki pierwsze.
Ostatnio moją ofiarą padł czujnik temperatury zewnętrznej z lusterka.
Ponieważ to najświeższy post w tym temacie swoje spostrzeżenia postanowiłem dołączyć tu.

Wyświetlacz temperatury pokazywał mi -40 st.C - czyli tak jak przy odłączonym czujniku.
Po podłączeniu zdobycznego używanego czujnika do kostki w drzwiach wskazania były prawidłowe - czyli padły nie kabelki do kostki, a czujnik.
(czujnik wymieniłem - tu wskazówka - żeby nie bawić się w przewlekanie przewodów przez ramię lusterka po prostu obciąłem przewody w lusterku za zwierciadłem i przylutowałem do nich "nowy" czujnik.)

Po czym postanowiłem się popastwić nad starym czujnikiem.
"Czujnik właściwy" zalany jest jakimś tworzywem. Przy pomocy dremela wyfrezowałem sobie drogę do wnętrzności czujnika.

Na zdjęciu poniżej widać efekty dłubania - rezystor i termistor.


Niestety wypełniacz jest zbliżony właściwościami do bakelitu - twardy i pylący przy obróbce - więc cieniutkie przewody łączące termistor z rezystorem zostały niepostrzeżenie zmielone.
Niemniej jednak z ułożenia i śladów wnioskuję, że były połączone równolegle

Na zdjęciu poniżej - od góry: czujnik "nowy", schemat, obudowa i wnętrzności starego czujnika, zmontowany naprędce układ zastępczy.



I tak:
Rezystor - sześć pasków - czerwony-brązowy-czerwony-zielony-brązowy-brązowy (przy czym trzy ostatnie bez wielkiej pewności). Na ile zdołałem ustalić 21 kOhm (1% tolerancji, do 100 st. C). Pomiar miernikiem - 18 kOhm (ale miernik chiński, który musiałem wcześniej naprawić).

Termistor - bez pomiaru - pewnie uszkodzony.
Na podstawie pomiaru czujnika nowego określam termistor na jakieś 2,7 kOhm (NTC). (niestety warunki wyznaczania charakterystyki termistora dalekie od laboratoryjnych - pomiarów mogłem dokonać tylko dla 22, 21, 18, 5 i 1 st C - wyniki od 2,9 do 5,54 kOhm)

Po raz kolejny niestety - dostałem tylko rezystor 22 kOhm i termistor 2,2 kOhm. Taki układ zastępczy przy 0 st. C daje wskazanie + 12 st. C

Wykombinowałem sobie, że mając magiczny nastawny rezystor pomiarowy mógłbym go podłączyć zamiast czujnika i wyznaczyć charakterystykę na podstawie odczytów z wyświetlacza. (zwłaszcza dla 25 st C) Następnie znając opór stały można by wyliczyć jaki faktycznie powinien być termistor.
Plan ma tylko jednÄ… wadÄ™ - nie mam magicznego rezystora pomiarowego.
Pozostaje mi poszukać rezystora 21 kOhm i termistora 2,7 kOhm i ustalić to empirycznie.
 
 
areckicz 
Częsty forowicz
R25


R25: 2.2i TX LPG 1991r.
Imię: Miła
Wiek: 38
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 239
SkÄ…d: Czaplinek
WysÅ‚any: 2011-01-30, 23:44   
 

takie czrne termistorki to mam w pracy jutro wezme i cykne wam zdjecie i wkleje ;)
_________________
www.czaplinek.pl
 
 
 
Psztym 
Stary młodzik


R25: 2165,TX,J7T,B29B,1991
ImiÄ™: Szmaragdowa
Wiek: 50
Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 128
SkÄ…d: Opole
WysÅ‚any: 2011-01-31, 08:43   
 

a takie pomiędzy 2,2 a 3,3 kOhm?
Mam jeszcze do sprawdzenia układ porównawczy z termistorem 3,3 kOhm, ale taki jest większy od tej kuleczki, a i opór tego układu jest nieco inny niż czujnika ....
Czyli to raczej coś pomiędzy : 2,5 lub 2,7 kOhm ale w katalogach na razie znalazłem tylko 2,7 kOhm
 
 
MaciejR21 
Specjalista
Vice Vice Vice Prezes OSZ



R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990
Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 1603
SkÄ…d: GrudziÄ…dz/Pszczyna
WysÅ‚any: 2011-01-31, 08:54   
 

Dobra robota :).

Szukałem kiedyś termistora , takiego aby dobrze pokazywał temperaturę.
Niestety za diabła nie mogłem trafić na prawidłową wartość .

Wtedy jednak nie wiedziałem że równolegle jest tam podłaczony opór i dlatego żaden opór sklepowych termistorów mi nie pasował :).
Wpadłem wtedy na dołaczenie oporu ale nie wiedziałem jaki opór , aji termistor , więc doświadczenia porzuciłem.
_________________
Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
 
 
 
Psztym 
Stary młodzik


R25: 2165,TX,J7T,B29B,1991
ImiÄ™: Szmaragdowa
Wiek: 50
Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 128
SkÄ…d: Opole
WysÅ‚any: 2011-02-27, 23:35   
 

Korekta do moich ustaleń:
Po pierwsze źle zidentyfikowałem opornik - dopiero po wklejeniu zdjęcia ujrzałem na powiększeniu, że kolory pasków są inne (oczy już nie te, co za młodych lat, nocna pora i słabe oświetlenie).

Załączam powiększenie opornika.

Ponieważ z pomiaru wyszło mi 18 kOhm to kolejność pasków jest wg mnie następująca:
BrÄ…zowy - fioletowy - zielony - czerwony - brÄ…zowy - czerwony.
Daje to opornik precyzyjny 17,5 kOhm z tolerancją 1% i współczynnikiem temp. 50
(dekodowanie pasków w drugą stronę dałoby jakieś 21 MOhm więc to wykluczyłem).

W wolnej chwili podłączyłem zamiast czujnika zwykły potencjometr 10 kOhm i metodą żmudnych pomiarów (odczyt wskazania z wyświetlacza, pomiar oporu potencjometra) sporządziłem charakterystykę czujnika.
Znając wartość oporu zastępczego i stałego opornika wyznaczyłem charakterystykę samego termistora.


I wychodzi mi, że to może być 2,2 kOhm. Jak zdobędę opornik 18 kOhm to sprawdzę (nie znalazłem nigdzie źródła oporników precyzyjnych 17,5 kOhm).
Ostatnio zmieniony przez MaciejR21 2011-02-28, 21:45, w caÅ‚oÅ›ci zmieniany 1 raz  
 
 
gzara 
Fachowiec



R25: 2,0 txe 1991
Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 08 Sie 2005
Posty: 1354
Skąd: Nałęczów
WysÅ‚any: 2011-02-28, 21:43   
 

Jak czytam te wasze opisy to aż dziw bierze że nie mamy swojej motoryzacji. Bo problem raczej nie leży w braku mądrych głów
_________________

 
 
MaciejR21 
Specjalista
Vice Vice Vice Prezes OSZ



R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990
Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 1603
SkÄ…d: GrudziÄ…dz/Pszczyna
WysÅ‚any: 2011-02-28, 21:48   
 

To wina jeszcze "mądrzejszych" głów ktore każdy dobry pomysł polskich inżynierów , spuszczali w kanał :/.
Wystarczy popatrzeć na Bielski BOSMAL gdzie powstało kilka prototypów malucha , i m.in protoplastę TWINGO :).
Firma istnieje do dziś i zajmuje się testowaniem fiacików i wprowadzaniem modyfikacji.
_________________
Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
 
 
 
250PS 
Gadaczka


R25: 2.5 v6 turbo baccara
Dołączył: 25 Sty 2009
Posty: 59
SkÄ…d: warszawa
WysÅ‚any: 2011-03-01, 00:56   
 

To Balcerowicz jeszcze ich nie wykończył? :?
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Hosting strony: www.tombogmedia.pl
Strona wygenerowana w 0.05 sekundy. Zapytań do SQL: 24