:     
 Przebieg: 



 • Album
 • Chat
 • FAQ
    Gość  • Rejestracja • 
 • Profil
 • Grupy
 • Szukaj
 • Download
 • Statystyki
 • Klubowicze
 • Użytkownicy
Użytkownik: HasÅ‚o:  


•  SALON R25  •  R25-TV  •  FORUM  •  PORTAL  •  LINKOWNIA  •  ! POCZTA !  •

Poprzedni temat :: Następny temat
Przekaźniki świateł
Autor Wiadomość
MaciejR21 
Specjalista
Vice Vice Vice Prezes OSZ



R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990
Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 1603
SkÄ…d: GrudziÄ…dz/Pszczyna
  WysÅ‚any: 2011-02-14, 18:32   Przekaźniki Å›wiateÅ‚
 

Przełączniki świateł w naszych autach lubią się grzać a w skrajnym wypadku dochodzi do wypalenia styków przełacznika.
Dzieje się tak dlatego , że cały prąd który pochłaniają żarówki świateł, płynie właśnie przez przełącznik.
Prąd jest niemały bo biorąc 55W x 2 lampy / 13,5V wychodzi 8,15A. A zapalając długie w lampach dwukomorowych , prąd ten wzrasta ponad dwukrotnie !!!
Trzeba brać tez pod uwage że na każdym styku występuje spadek napięcia a że przełaczniki mają koło 20 lat , spadek na ich stykach jest największy , stąd tez ich grzanie się. Z tego powodu do żarówek zamiast 13,5 V dociera często o 1-2 V mniej co powoduje gorsze świecenie lamp ( mniejsza moc, reszta idzie w diabły na stykach ) .

Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie przekaźników 30A. Koszt jednego to koło 10zł i są dostępne niemal w każdym sklepie motoryzacyjnym. Najlepiej kupić takowe razem z kostkami ( gniazdami ) .
Najlepiej było by je zastosowac jak najbliżej lamp ale ta operacja wymagała by cięcia oryginalnej instalacji a tego przy każdej przeróbce czy ulepszeniach , staram się uniknąć.
Przedstawię tu najprostrzą i najmniej inwazyjną metodę odciążenia przełacznika.
Poniżej schemat podłaczenia przekaźników.

Jedyną dodatkową rzeczą jaką trzeba zrobić oprócz wpięcia przekaźników w kostki , jest przykręcenie przewodu masy np. do śruby trzymającej kolumnę kierowniczą ( wcześniej lutując na przewodzie oczko M8 ).
Trzeba tez pamiętać że występuje tu duży prąd i przewody łaczące przekaźniki z kostkami muszą być grube . Koncówki najlepiej polutować i dodatkowo zacisnąć po czym zgrzac na nich koszulki. Przekaźniki można schować pod kierownicą stosując nieco dłuższe przewody.

Gdy na lampach występuje nadal duży spadek napięcia , można pójśc nieco dalej i przewód doprowadzający napięcia do styków 30 przekaźnika , można podłaczyć bezpośrednio do bezpiecznika pod lewą przednią lampą lub bezpośrednio do + akumulatora , wówczas jednak należy założyć jak najbliżej akumulatora bezpiecznik ok. 25A.
W obu rozwiązaniach prąd płynący przez obwód świateł przełacznika będzie minimalny.
Pozwoli to też na sterowanie światłami przez dodatkowe układy np. automatyczne załaczanie świateł po rozruchu silnika. Można będzie np. podłaczyć światła tak żeby alarm samochodowy mógł nimi mrugać.
O wiele łatwiej będzie też wykonać i wykorzystać układ pozwalający na pozostawienie na ok. minutę właczonych świateł mijania po opuszczeniu i zamknięciu samochodu.
Tak wygląda gotowa instalacja przekaźników .
_________________
Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
Ostatnio zmieniony przez MaciejR21 2011-02-14, 18:33, w caÅ‚oÅ›ci zmieniany 1 raz  
 
 
 
lipidor 
Administrator



R25: 2l, GTS, gaznik, B29705, 1985
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 472
SkÄ…d: francja
WysÅ‚any: 2011-02-14, 23:51   
 

Dla mnie bomba, sam nosilem sie z zamiarem zalozenia przekaznikow po kupieniu zarowek H4 60/100W, ktore dalej leza sobie w fabrycznych opakowaniach. Dostac takie przekazniki we Francji po 2,50 eur za sztuke to jakas utopia chyba :evil:

Ale Wy tam macie blizej Chin, to i ceny nizsze.
_________________
Prawdziwy mężczyzna sika do umywalki.
 
 
 
tomala 
Kandydat na znawcÄ™



R25: 2,1 TD J8S B290 '90rFairway, laguna RT 1,6
Pomógł: 3 razy
Wiek: 63
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 698
SkÄ…d: Szczecin
WysÅ‚any: 2011-02-15, 08:32   
 

Ja już mam (dzięki Maćkowi ) tak przerobiony przełącznik świateł
i wszystko bardzo dobrze funkcjonuje.
Myślę ,że nie jedna łomża lub perła pójdzie na to konto :wink:
_________________
Moja jest tylko racja,bo to Święta Racja.
A nawet jak jest twoja,to moja jest mojsza niż twojsza,bo moja racja jest najmojsza i tylko ja ją mam.
( Dzień Świra )

-ponoć życie zaczyna się po 50-tce,..no może
po dwóch.. :)
 
 
MaciejR21 
Specjalista
Vice Vice Vice Prezes OSZ



R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990
Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 1603
SkÄ…d: GrudziÄ…dz/Pszczyna
WysÅ‚any: 2011-02-15, 08:36   
 

Tomala , na zdjęciu Twój przełącznik i Twoje przekaźniki ;).
_________________
Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
 
 
 
gzara 
Fachowiec



R25: 2,0 txe 1991
Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 08 Sie 2005
Posty: 1354
Skąd: Nałęczów
WysÅ‚any: 2011-02-15, 21:12   
 

A ja ciachnąłem tuż przy lampie :) Niebo a ziemia, muszę jeszcze tak zrobić z długimi bo świecą tak jak krótkie tylko inaczej się rozkłada wiązka. Ba muszę tak zrobić z tym głównym kabelkiem plusowym co idzie do auta, bo mi wogóle prąd gdzieś na kostkach ucieka, tzn zamienia się na energię cieplną ;) Ale że jestem noga z elektryki to poczekam na opis co i gdzie wpiąć.
_________________

 
 
kujtek 
Starszy starszak


R25: R19 PH1 GTR/TXE 1.8s 90KM
Dołączył: 02 Wrz 2014
Posty: 101
Skąd: Gdańsk
WysÅ‚any: 2017-01-14, 13:48   
 

Ktoś może posiada kopię fotki schematu?
 
 
Lloyd 
Fachowy forowicz



R25: 2458 V6 Turbo B295 1988
ImiÄ™: Pompka ;)
Wiek: 40
Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 328
Skąd: Tarnowskie Góry
WysÅ‚any: 2017-01-16, 11:53   
 

Link: http://www.renault25.eu/v...er=asc&start=15

 
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Hosting strony: www.tombogmedia.pl
Strona wygenerowana w 0.04 sekundy. Zapytań do SQL: 22