Wysłany: 2010-09-29, 14:07 Historia Reanult na Polach Elizejskich - cz. 1
W 1910 roku wizjoner Louis Renault, rozumiejąc znaczenie miejsca i jego symbolikę, postanowił założyć przedstawicielstwo firmy na Polach Elizejskich, jednej z najpiękniejszych alei Paryża. Było to miejsce strategiczne. W 1898 roku zorganizowano pierwszą wystawę automobili na esplanadzie w Ogrodach Tuileries, której celem była popularyzacja nowego środka transportu. Wydarzenie to dało początek Salonowi Samochodowemu. W 1901 roku zyskało wspaniałą oprawę w postaci Grand Palais. Renault wybrało wyżej położony odcinek długiej arterii, która stanie się najpiękniejszą aleją świata, niedaleko ronda, a więc tuż obok Grand Palais.
Wystrój wnÄ™trza nie ustÄ™powaÅ‚ prestiżem samemu miejscu. PrzestrzeÅ„ uzyskano m.in. dziÄ™ki usytuowaniu biur w bocznych częściach budynków. Elegancja biegnÄ…cego wzdÅ‚uż budynków balkonu tworzyÅ‚a wrażenie lekkoÅ›ci, zwÅ‚aszcza od strony Pól Elizejskich, skÄ…d Å›wiatÅ‚o, wÅ›lizgujÄ…c siÄ™ pod arkady, wpadaÅ‚o do sali ekspozycyjnej. Atrakcyjny wyglÄ…d podkreÅ›laÅ‚y dodatkowo duże okna wystawiennicze, a także okna dachowe, dziÄ™ki którym wykorzystano grÄ™ naturalnego Å›wiatÅ‚a. We wszystkich oknach wystawienniczych umieszczono wielkie krysztaÅ‚owe żyrandole. Najważniejszym elementem byÅ‚ kolor – królowaÅ‚y jasne odcienie. Wystrój sali byÅ‚ skromny, jedynie podÅ‚oga przyciÄ…gaÅ‚a wzrok. Kiedy sklep znajdowaÅ‚ siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie w budynku pod numerem 53, miaÅ‚ ksztaÅ‚t prostokÄ…ta, a wzorem luksusowych hoteli paryskich przez caÅ‚Ä… jego dÅ‚ugość biegÅ‚ czerwony dywan, który jednoczeÅ›nie dzieliÅ‚ salÄ™ na dwie równolegÅ‚e części wystawiennicze i zachÄ™caÅ‚ goÅ›ci odwiedzajÄ…cych do wejÅ›cia. Po poÅ‚Ä…czeniu budynków pod numerami 52 i 53 zmieniono caÅ‚kowicie aranżacjÄ™ wnÄ™trza. ZdjÄ™to dywan, uzyskujÄ…c wrażenie jeszcze wiÄ™kszej przestrzeni. CaÅ‚Ä… powierzchniÄ™ sklepu zajęła szachownica z biaÅ‚ych i czarnych kwadratów.
OdwiedzajÄ…cy natychmiast wiedziaÅ‚, że znajduje siÄ™ w salonie Renault, bo sale ekspozycyjne miaÅ‚y identyczny wystrój i tÄ™ samÄ… podÅ‚ogÄ™ w szachownicÄ™ przypominajÄ…cÄ… ówczesne logo marki. Ustawienie prezentowanych tam samochodów, niezależnie od miejsca czy sposobu prezentacji, odpowiadaÅ‚o geometrii szachownicy, co dawaÅ‚o doskonaÅ‚y efekt wizualny. Na wystawie królowaÅ‚y najpiÄ™kniejsze modele, czÄ™sto coupe lub kabriolety w intensywnych kolorach i dwubarwnych wnÄ™trzach. ByÅ‚y one umieszczone na podwyższeniach, aby z zewnÄ…trz sprawiaÅ‚y wrażenie, że znajdujÄ… siÄ™ bliżej przechodniów, a od wewnÄ…trz – że sÄ… zaparkowane przy alei. Gra Å›wiateÅ‚ i cieni, dopracowana scenografia, sÅ‚użąca prezentacji samochodów, wykorzystujÄ…ca grÄ™ przestrzeni wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej sprawiaÅ‚y, że nie wiadomo byÅ‚o już, czy samochody stojÄ… w sklepie, czy na Polach Elizejskich.
Sprzedawcy pracujÄ…cy w sklepie na Polach Elizejskich byli starannie dobierani. ByÅ‚y to osoby doÅ›wiadczone, bÄ™dÄ…ce specjalistami w dziedzinie handlu. Sklep czÄ™sto odwiedzali goszczÄ…cy w Paryżu przejazdem cudzoziemcy – zamawiali samochody, które byÅ‚y im nastÄ™pnie dostarczane za granicÄ™. Sprzedawcy z Pól Elizejskich znali stawki obowiÄ…zujÄ…ce w poszczególnych krajach, umieli okreÅ›lić dodatkowe koszty transportu, dostawy oraz opÅ‚aty celne. Gdy dochodziÅ‚o do transakcji, kontaktowali siÄ™ z miejscowym przedstawicielem, który dostawaÅ‚ część prowizji. Firma Renault sprzedawaÅ‚a marzenia dziÄ™ki sprzedawcom z pasjÄ…. Udzielane przez nich informacje o samochodach cechowaÅ‚a niezwykÅ‚a elegancja.
Za kierownicą wspaniałych kabrioletów Reinasport, Nervastella czy VivaSport marki Renault stworzonych przy udziale najwybitniejszych projektantów samochodowych, jak: Binder, Fernandez & Darrin, Kellner czy Million-Guiet często zasiadały najsłynniejsze aktorki. Sklep na Polach Elizejskich stał się miejscem ponadczasowym, które pozwoliło zachować tradycję samochodów najwyższej klasy Renault, gdy firma zaczęła również produkcję modeli seryjnych przyjmując nazwę Automobiles de France. W związku z kryzysem lat 30. spadła jednak liczba bogatych cudzoziemców, którzy przybywali na Pola Elizejskie, aby zamówić samochód. Zamknął się pewien rozdział w historii i marka zmuszona była zmienić charakter swojej działalności lub ją rozszerzyć.
Narzędzie walki z kryzysem
Inspiracją sklepu na Polach Elizejskich nadal pozostały marzenia, chociaż strategia handlowa marki w obliczu kryzysu musiała się zmienić. Trzeba było wrócić do mniejszych i tańszych produktów, a przede wszystkim uspokoić klientów, którzy uważali dawne samochody sześciocylindrowe za zbyt drogie w użytkowaniu. Obok nowych samochodów czterocylindrowych Renault nadal wystawiało dawne, sześcio- i ośmiocylindrowe modele, które były duszą sklepu na Polach Elizejskich, a przede wszystkim ich wersje luksusowe, Stella czy Nova Sport. Renault utrzymało dawną strategię, promując samochód Reinastella wyposażony w 32-konny silnik jako najpiękniejszą paryżankę. Sklep na Polach Elizejskich stał się idealnym narzędziem, aby zachować status i wizerunek.
Renault Reinastella
Nigdy wcześniej sklep nie wyglądał równie pięknie, eksponując jednocześnie cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe samochody, około dziesięciu modeli proponowanych w katalogu, z których najpiękniejsze dostępne były również w wersji limuzyny, coupe czy kabrioletu, nie zapominając o samochodach dostawczych, a nawet o autobusach, które prezentowane były obok silników samolotowych Caudron.
Wizytówka Renault: podróż w nowoczesność
28 listopada 1929 roku, kilka tygodni po tradycyjnym Salonie Samochodowym, Louis Renault zaprosiÅ‚ setkÄ™ dziennikarzy w podróż w przyszÅ‚ość. Prasa byÅ‚a zaskoczona zaproszeniem od firmy, która od dawna otwieraÅ‚a swoje podwoje wyÅ‚Ä…cznie dla generałów i koronowanych głów. Na zaproszeniu wyraźnie podano miejsce spotkania – sklep Renault na Polach Elizejskich, pod numerem 51-53. CzÅ‚owiek, który unikaÅ‚ prasy, tym razem byÅ‚ obecny w miejscu, w którym czuÅ‚ siÄ™ jak u siebie. WitaÅ‚ goÅ›ci, peÅ‚en swobody podchodziÅ‚ do każdego, żartowaÅ‚, po czym – co należaÅ‚o jeszcze wówczas do rzadkoÅ›ci – zabraÅ‚ gÅ‚os, stajÄ…c na podwyższeniu ustawionym w samym Å›rodku sklepu, skÄ…d na czas tego wydarzenia usuniÄ™to samochody. MówiÅ‚ o kluczowym miejscu samochodu we francuskiej gospodarce, potem wspomniaÅ‚ o coraz liczniejszych trudnoÅ›ciach, jakie przeżywaÅ‚a branża. Po godzinie prasa zostaÅ‚a przewieziona autobusami do Billancourt, do wielkiej fabryki w Trapèze, gdzie dziaÅ‚ reklamy przygotowaÅ‚ kilka pokazowych warsztatów.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum