Jako iż jestem zwolennikiem starego dobrego sprzętu audio w tym hifi , postanowiłem ożywić radio a dokładniej magnetofon, tak żeby jakość była jak najbardziej zadowalająca .
Niestety nasze radia to Philips a pisze niestety bo jedną z często występujących usterek w mechanizmie magnetofonu są pekające bieżnie kół zamachowych a to własnie one odpowiadaja za rownomierny przesuw taśmy...
Na zdjęciu widać koła z czego jedno jest w stanie idealnym a drugie ma widoczne pęknięcie na bieżni paska. Jest to najlepsze koło jakie wybrałem spośród 5 sztuk jakie miałem. Wychodzi na to że nie tylko w naszych radiach ale w każdym philipsie owe koła pękają po latach.
Sklepic sie tego nie da bo plastik kurczy sie ze starości. Poszukiwania trwają i koło zostanie wymienione na "dobre", powiniennem mieć jeszcze kilka sztuk w Grudziądzu .
Oczywiście należy też wymienić pasek, koszt 1,10zł i warto na wzór zabrać stary zeby dopasować grubośc i długość. Stare koło jak widać wyrzeźbiło pękniętym plastikiem ślad na pokrywie.
Następnym ważnym elementem są rolki dociskowe oraz głowica.
Rolki można powyciągać z uchwytów gdyz sa montowane na wcisk. Oczywiście przy tych operacjach nelzy zachowac odrobine delikatności zeby nic nie urwać ani nie złamać.
Przede wszystkim rolki nalezy wyczyścic. Mozna do tego uzyć zwykłej wody z mydłem ale lepszy w tym wypadku jest czysty spirytus ktory przyda sie tez do wyczyszczenia głowicy.
Guma na rolkach musi być miekka, bez zadnych wzerów, peknięc itp..
Czyścimy tez spirytusem wałki kół zamachowych ktore stykają sie z rolkami i od tej chwili nie dotykamy ich palcami .
Głowice czyścimy także, najlepiej patyczkami do czyszczenia uszu namoczonymi w spirytusie.
Pozostają regulacje. Nie bede tu opisywał jak należało by to zrobić z uzyciem przyrządów bo to nie ma sensu a wiadomo ze nie każdy posiada choćby miernik częstotliwosci.
Zaczynamy od tego ze należy nagrać kasete. Na dobrym nie grzebanym magnetofonie w ktorym wczesniej też nalezy wyczyścic przesuw taśmy ( głowica, rolki) i na którym zamierzamy później nagrywać materiał do odtwarzania w samochodzie. Nagrywamy obie strony taśmy( moze byc po 15 minut strony A , przekladmy na strone B i nagrywamy 15 minut do konca najlepiej ten sam materiał). Materiał musi byc nam dobrze znany i zawierać duzą ilośc wysokich tonów.
Jezeli mamy już zbiór kaset który zamierzamy uzywać to wybieramy najlepiej nagraną z nich. Chodzi ot zeby po ustawieniu skosu głowicy nie okazało sie ze jest on zły w stosunku do nagranych już kaset.
Wkładamy nagrana kasete do odtwarzacza i słuchamy, przede wszystkim muszą zgadzać sie obroty zarówno do przodu ( poczatek taśmy) jak i do tyłu ( rewers ) koniec taśmy.
Dzwiek nie moze też falować, czy być zniekształcony ( przeciaganie taśmy). Jesli w trakcie odtwarzania słychac jak dzwiek na przemian gubi wysokie tony to nalezy wyregulowac naciąg taśmy. Słuzą do tego regulatory na talerzykach( sprzęgła ) :
Obracamy je na ząbkach w prawo - zwiekszajać naciag i w lewo - zmniejszajac naciag. Zazwyczaj trzeba naciąg zmniejszyć jeśli taśma nierownomiernie przesuwa sie po głowicy.
Nie będzie to miało wpływu na przewijanie bo do tego uzywane sa inne( bezpośrednie ) przekładnie w mechaniźmie.
Do odtwarzania w przód regulujemy sprzęgło blizej silnika, w tył sprzegło blizej "wejscia " kasety.
Po regulacji wyciągamy kasete i wkładamy ja na druga strone , sprawdzamy czy w obie strony działa jak nalezy ( obroty i falowanie ). Chodzi o to zeby tak dobrać siłę " ciagu" zeby i początek kasety i koniec były przesuwany dobrze. Jest to dość pracochlonne bo moze sie okazac ze kaseta dziala dobrze a jak ja przełozymy odwrotnie to okazuje sie ze poczatek ciagnie za mocno a koniec jest ok. Wiec cierpliwość wskazana.
Jeśli taśma idzie już dobrze w obie strony i w obu polozeniach kasety a okzuje sie ze obroty sa za małe lub za duze, mozna je podregulowac cienkim wkrętakiem w gornej pokrywce silnika. Jeśli dzwiek nie jest czysty i brakuje wysokich tonów mozemy skorygować skos głowicy malutkim wkrętakiem w gornej częsci mechanizmu ( malutka śrubka nad głowicą ) po czym sprawdzić czy obie strony taśmy grają dobrze.
To w zasadzie wszystko jeśli chodzi o magnetofon. Można by było jeszcze wymienić głowice jeśli jest nadmiernie zuzyta. Częsci mozna zdobyc szczęsliwym trafem w sklepie albo kupując jakiegoś philipsa na allegro za 10-15zł. Lezy tego cała masa.
Mozna przy okazji wymienić zarówki w podswietleniu. U mnie koszt jednej sztuki to 71gr. Gumowe zielone nkladki przekładamy ze starych zarówek, sciagajac je delikatnie.
Stara i nowa zarówka( na ruszonym zdjęciu ):
Nowe zarówki :
Zeby mozna było dokonac tych wszystkich regulacji, mechanizm musi pracować a zeby to było możliwe musi on być podłaczony do radia. Wszystko by było dobrze gdyby nie górna płyta wzmacniacza ktora zakrywa cały mechanizm i po kazdej zmianie trzeba ja demontować i zakładać spowrotem a regulacja głowicy czy obrotów w ten sposób jest wrecz niemozliwa. Zeby radio ruszyło poza samochodem trzeba podłaczyc wyswietlacz , wpisac kod itd, oraz rzecz jasna podłaczyc jakies głosniki i zasilanie.
Jako iż nie mam drugiego wyświetlacza rozebrałem radio na częsci, wymontowałem je całe z metalowej obudowy i tym sposobem mam dostęp do pracujacego mechanizmu. cała operacja zajmuje naprawde mniej czasu niż zabawa z zakladaniem i sciaganiem płyty wzmacniacza.
Jeśli sa jakieś niejasności albo pytania to chetnie odpowiem. byc moze o czymś zapomnialem napisac albo sie pomyliłem .
_________________ Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
Ostatnio zmieniony przez Tombog 2008-09-24, 09:53, w całości zmieniany 1 raz
R25: Baccara 2,9 V6
Imię: Rządówka Pomógł: 19 razy Wiek: 58 Dołączył: 12 Sie 2005 Posty: 3687 Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-09-14, 14:27
przy okazji w temacie żarówek mam pytanko. Wymieniałem żaróweczki - dokładnie Kriss wymienił - no może ze 2 szt musiałem poprawić bo nie swieciły. Po zamontowaniu radyjka świeci od razu podświetlenie klawisza ON/OFF po właczeniu radyjka klawiszem radyjko gra i zaczyna się swiecić reszta żarówek (oprócz tej od korektora bo nie wiem jak sie do niej dostać). Pytanie brzmi: czy tak ma być? czy jest to prawidłowo?
i drugie: jak sie dobrac do tej żaróweczki poświetlającej korektor graficzny?
[ Dodano: 2008-09-14, 14:33 ]
akurat dzwonił Kriss i juz wiem, że u niego też jest tak samo z tym podświetleniem. A żaróweczke podobno trzeba wylutować bez rozmontowywania płytki. Ale i tak jestem ciekaw waszych podpowiedzi.
mam takie pytanie zrobilem kostke i podlaczylem do prostownika aby sprawdzic czy bedzie grac tej kostce .
dziala wlancza sie ale jak wkladam kasete to wchodzi do srodka i mechanizm opuszcza ja a za chwile spowrotem oddaje mi ja.
I mam urwana jedna czesc zazn na zdjeciu trzyma onna to biale kolo zebate da sie to jakos naprawic ??
R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990 Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 08 Mar 2007 Posty: 1603 Skąd: Grudziądz/Pszczyna
Wysłany: 2008-09-27, 23:23
Jeśli kaseta schodzi do srodka i wychodzi to znaczy ze koła zebate te ktore pokazałes na zdjęciu działają.
Zerknę jutro na mechanizm ale wydaje mi sie ze częsc ktora sie urwała jest elementem wiekszej czesci zatopionej w blaszanym korpusie.
Sprawdź pasek napędowy bo to wlasnie za jego pomocą jest dosuwana głowica z rolkami. Sprawdź taśme łacząca mechanizm z elektroniką i posprawdzaj mikrowyłaczniki w mechanizmie , jest ich kilka. Oczywiscie mechanizm trzeba wymontowac. Zeby wykręcic jedną ze srubek ( dolną prawą ) trzeba opuscic sanki bez kasety i od razu wyłaczyc radio. Wowcza dostęp do sruby bedzie bezporblemowy.
_________________ Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
kup po prostu drugie radio, ceny śmieszne, ale przejrzyj je przed założeniem..
_________________ A part le sexe Francais, superbe, il y a aussi la motorisation Francaise!
>>>>>>>>> Mam na imię Janusz i jestem renoholikiem <<<<<<<<<<
R25: 2,9 V6 Injection Z7W B29F 1990 Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 08 Mar 2007 Posty: 1603 Skąd: Grudziądz/Pszczyna
Wysłany: 2008-09-28, 23:52
W wielu philipsach chodzi taki sam mechanizm. Z zewnatrz mozna poznac po tym ze ma miekką mechanikę czyli brak guzików obslugujacych kasete. W duzo nowszych radiach wrocili do sterowania mechanicznego bo prawde mowiac ten typ mechanizmu pozostawia wiele do zyczenia. Za to w radiu PH1 jest rewelacyjny mechanizm , pancerny , samo aluminium i stal .
_________________ Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
HURA dostalem dzis paczke:) radio te co bylo na allegro kupilem po nizszej cenie, po zakonczeniu aukcji napisalem do pani i pohandlowalem
zobacze czy magnetofon chodzi i przekladam do mojego 1
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie moesz zacza plikw na tym forum Moesz ciga zaczniki na tym forum