Adam! Adam! Podziwiam i gratuluję wiedzy. Przyznaję, ze moja fascynacja motocyklami to: BMW /wał/ NSU, dwucylindrowy IŻ ze wstecznym biegiem, Junak. To były czasy. Jazda polnymi drogami w nocy. Bezcenne.
no i sie zaczyna - nie kojarzę "Iża" dwucylindrowego - owszem było coś takiego przed druga wojną i nazywało się Podolsk i miało dwucylindrowy silnik w układzie V żywcem skopiowany z harleya. Iże były jednocylindrowe (pomimo podwójnego wydechu) i nie posiadały wstecznego ("Iż 49" "Iż 56") Iże były kopią DKW 350 SB. Dwa cylindry miało DKW 500 SB i ten model posiadał bieg wsteczny (niektóre wersje dla Wermachtu) oraz w wersji "Luxus" regulację wstępnego napięcia zawieszenia tylnego oraz (uwaga!!) "dynastarter" czyli prądnicę pełniącą także funkcję elektrycznego rozrusznika
poniżej DKW 350 na bazie którego powstał "Iż 350". Silniki takie same - "Iż" miał z przodu teleskopy zamiast zawieszenia trapezowego.
[ Dodano: 2008-11-16, 19:54 ]
Wsteczny bieg posiadały BMW oraz Zundappy w wersji Sahara. Posiadały także napęd wałem koła tylnego oraz napęd wałem przez mechanizm różnicowy koła wózka bocznego (tzw. kosza). Oba modele posiadały hydrauliczny mechanizm hamulcowy koła tylnego i koła wózka bocznego. Oba tez modele posiadały dodatkowe "terenowe" przełożenia skrzyni biegów i blokadę mechanizmu róznicowego.
[ Dodano: 2008-11-16, 19:55 ]
no już dajcie spokój i więcej mnie nie podpuszczajcie w tym temacie bo ja mogę tak godzinami
_________________
Ostatnio zmieniony przez Adam 2008-11-16, 22:11, w całości zmieniany 2 razy
Adam jeszcze raz brawo. O IŻ-u ze wstecznym biegiem /dwucylindrowym/ wiem, bo widziałem i jeździłem. Miały go wojsko i służby leśne. O takich szczegółach jak układy hamulcowe, terenowe przełożenia nawet nie wiedziałem. Widziałem natomiast wały napędowe w motocyklach NSU,BMW i Zundapp. Fajnie powspominać fascynacje z młodych lat, ale jak się okazuje moja wiedza jest mizerna w porównaniu z Twoją. Liczę na uzupełnienie braków.
[ Dodano: 2008-11-16, 20:18 ]
Wały miały jeszcze MZ.
może i tak, nie będę sie sprzeczał. "Iża" produkowano do lat 70 więc może?? Warto tez przypomnieć dwusuwowe "bmw" czyli wschodnioniemieckie motocykle marki IFA BK 350. Miały dwa cylindry w układzie przeciwsobnym (tzw "bokser") i napęd na koło tylne wałkiem kardana. Mococykle IFA przekształciły sie później w popularne MZ.
Moj dzidek jak sluzyl sewgo czasu w wojsku w Chełmie a potem we Włodawie to pomykal BMW tylko nie wiem jaki model a potem jak sie sprowadzil mieszkac z rodzina to sprzedał w Łodzi . Moze w lodzi jezdzi albo zyletki juz??? pozostaly mi sie tylko na pamiatke po motocyklu 3 zdjeica
Mariusz. Jasna pogoda widziałem "takie coś" ciekawostka dla modzieży może być to, że tadźwignia z gałką to jest dublet do ręcznej zmiany biegów. Zdjęcie rarytas.
No Adam a może Ty zbładziles jezdzac na 4 kołach ??? i dlatego masz takiego pecha do gumek itp ..
Dziś obejrzałem sobie "Jestem Legendą" i " Kung Fu Panda". Myślałem ze pierwszy film będzie lepszy jak przypomne sobie jak go reklamowali, taki sobie ale i tak lepszy niż REC bo to juz kompletna kicha.
Drugi film taki sobie ale i tak oba przereklamowane :/.
_________________ Nie sztuka być królem. Sztuką jest być dobrym królem.
Moj tata ze swoim ojcem jezdzil na polowania i ryby tymze motorkiem Byl chyba z koszem jak pamietam z opowiadan taty, a silniczek pyrkotal szkoda ze sie nie ostal w recach dzidka to bym mial sobie czym smigac po Łodzi
A i jeszcze mamy bracia mieli WFM czy WSK to wiecej przy niej robili niz jezdzili potem mieli JAWA TS 350 to byl super sprzecior jezdzilo sie ale nie samemu za maly bylem
zgadza sie to BMW R 35 - 350 ccm - ta dźwigienka zmiany biegów wskazuje na model powojenny. Przedwojenne i z czasów wojny miały długą dźwignie zmiany biegów, kończącą się przy baku. Ta prawdopodobnie jest dźwignia pomocniczą do znajdowania tzw. luzu. Z drugiej strony jest na pewno główna, nozna zmiana przełożeń skrzyni.
Były też jednocylindrowe dwusetki i dwieściepiędziesiątki - ale one w wersjach powojennych miały ramę typu rurowego a nie wytłoczkę stalową.
BMW R 75 Sahara - kół jak widać na załączonym obrazku - 4 sztuki
poniżej takie R 25 wsród motocykli - Zundapp KS 800
4 cylindry w układzie bokser, napęd wałem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie moesz zacza plikw na tym forum Moesz ciga zaczniki na tym forum