Wysłany: 2010-10-01, 13:23 Nowy styl Renault - DeZir
DeZir jest pierwszym projektem realizowanym pod kierunkiem Laurensa van den Ackera i otwiera serię samochodów koncepcyjnych, które zapoczątkują nową wizję designu Renault. Pojazd wyznacza nowy kierunek designu dla przyszłych samochodów marki. Concept-car DeZir świadczy o zwrocie marki Renault ku designowi zainspirowanemu trzema kluczowymi słowami, spójnymi z wizją marki: prosty, zmysłowy, ciepły. Zmysłowa linia i intensywny czerwony kolor DeZir wyrażają pasję motoryzacyjną. To sportowe coupe napędzane silnikiem elektrycznym łączy elegancką linię z ekologicznym podejściem do środowiska.
Litera Z w nazwie samochodu odnosi się bezpośrednio do oznaczenia Z.E., a stylistyka pojazdu wyraża zaawansowanie techniczne i lekkość – naturalne atrybuty pojazdu elektrycznego. Dla wyważenia bryły nadwozia, gładkie i płynne linie kontrastują z szorstkimi płaszczyznami bocznych aluminiowych paneli, dachu oraz z obramowaniem przednich reflektorów.
Całą szerokość przodu DeZir wypełnia wlot powietrza zaprojektowany wokół powiększonego i pionowo ustawionego logo. Ciemne wykończenie kratki wlotu powietrza uwydatnia kontrast z chromowanym rombem, dzięki czemu jest on jeszcze bardziej widoczny. Światła zaprojektowano w kształcie podświetlanych pryzmatów, co nadaje im geometryczny wygląd. Stylistyka przodu pozwala się domyślać, jak będą wyglądały przyszłe samochody Renault. Tylne światła rozciągają się pasem na całej szerokości nadwozia. Na tylnym grillu znajduje się podświetlone logo Renault, które wydaje się unosić nad płaszczyzną.
Design wewnętrzny wyraża lekkość – kształty są łagodne i lekkie. Dominuje biel z akcentami w mocnym czerwonym kolorze, takim samym jak kolor nadwozia. Zastosowane szlachetne materiały to m.in. biała skóra na fotelach, desce rozdzielczej i podłodze oraz czerwona laka na konsoli i akcesoriach. Siedzenia mają kształt bezpiecznego kokonu i pokryte są białą skórą, inaczej wykończoną po stronie kierowcy i pasażera.
Miejsce kierowcy w kształcie kokpitu kontrastuje z lekkością deski rozdzielczej i charakterystycznym designem pokrytej białą skórą tylnej kanapy, która jest umieszczona nad podświetlaną na czerwono podłogą.
Tablica rozdzielcza w sposób graficzny wyświetla informacje podawane przez czujnik przyspieszenia i czujniki prędkości. Centralnie umieszczony dotykowy ekran wyświetla dane z inteligentnego systemu nawigacji, obejmujące zarówno informacje o trasie jak i zapisy z kalendarza kierowcy, ułatwiając optymalne zorganizowanie zadań i zaplanowanie tras przejazdów.
Oprogramowanie tablicy rozdzielczej informuje kierowcę o zapasie energii, umożliwiając jej odpowiednie wykorzystanie. Służy do tego zabawny interfejs o grafice w stylu gry wideo.
Renault DeZir jest napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie z tyłu nadwozia w celu uzyskania idealnego rozłożenia masy. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 24 kWh jest ustawiony pionowo za tylnym siedzeniem i zapewnia zasięg 160 km. W DeZir zastosowano ten sam silnik, co w seryjnych samochodach elektrycznych, wprowadzając w nim modyfikacje pozwalające na uzyskanie mocy 110 kW (150 KM) i momentu 226 Nm.
W celu zwiększenia zasięgu i osiągów samochodu, konstruktorzy z działu Designu Renault starali się uzyskać jak najmniejszą masę konstrukcji. Z tego względu w DeZir zastosowano nadwozie z kewlaru®. Szkielet podwozia wykonany ze stalowych rur tego samego typu co konstrukcja Megane Trophy. Z tego samego modelu przejęte zostały również elementy zawieszenia – podwójne wahacze trójkątne, które zapewniają wysoką precyzję prowadzenia.
Dużą uwagę poświęcono również aerodynamice, w wyniku czego powstało nadwozie ze spojlerami progowymi i tylnym dyfuzorem. Współczynnik oporu powietrza (Cx) tego samochodu wynosi 0,25. Umożliwiło to uzyskanie bardzo obiecujących osiągów: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5 sekund, a od 0 do 50 km/h tylko 2 sekundy.
Zastosowane w samochodach Renault Z.E. rozwiązania pozwalają również na odzyskiwanie energii hamowania. System działa na podobnej zasadzie jak układ KERS (Kinetic Energy Recovery System) stosowany w Formule 1. Energia kinetyczna powstająca podczas hamowania jest odzyskiwana i magazynowana w akumulatorze. W DeZir ten zapas energii może być wykorzystany przez kierowcę do chwilowego zwiększenia mocy w dowolnie wybranym momencie, przy użyciu specjalnego włącznika przy kierownicy.
WYMIARY
Obręcze kół standardowe (”) 21
Długość (mm) 4 225
Szerokość (mm) 1 968
Wysokość (mm) 1 163
Wysokość z otwartymi drzwiami (mm) 2 256
Szerokość z otwartymi drzwiami (mm) 2 682
Prześwit pojazdu obciążonego (mm) 110
Rozstaw osi (mm) 2 582
Rozstaw kół przednich (mm) 1 600
Rozstaw kół tylnych (mm) 1 705
Masa własna (kg) 830
Opony 245/35 R 21
SILNIK
Typ silnika Elektryczny
Przeniesienie napędu Przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył
Moc maksymalna EWG (kW)/(KM) 110/150
Maksymalny moment obrotowy EWG (Nm) 226
AKUMULATOR
Typ akumulatora litowo-jonowy
Zasięg (km) 160
UKŁAD KIEROWNICZY I HAMULCOWY
Ø tarcz wentylowanych (mm) 356 (z przodu i z tyłu)
Zaciski 6-tłoczkowe (z przodu i z tyłu)
Wspomaganie Zmienne elektryczne wspomaganie
UKŁAD JEZDNY
Przeniesienie napędu Przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył
Napęd tylny z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym
Podwozie rurowe ze stali
OSIĄGI
Współczynnik SCx 0,25
Prędkość maksymalna (km/h) 180
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) 5
Przyspieszenie od 0 do 50 km/h (s) 2
Źródło: Renault Polska
_________________
-------------------------------------------------------
Przed rozmową ze mną skontaktuj się z lekarzą lub farmaceutem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie moesz zacza plikw na tym forum Moesz ciga zaczniki na tym forum