:     
 Przebieg: 



 • Album
 • Chat
 • FAQ
    Gość  • Rejestracja • 
 • Profil
 • Grupy
 • Szukaj
 • Download
 • Statystyki
 • Klubowicze
 • Użytkownicy
Użytkownik: HasÅ‚o:  


•  SALON R25  •  R25-TV  •  FORUM  •  PORTAL  •  LINKOWNIA  •  ! POCZTA !  •

Poprzedni temat :: Następny temat
Historia firmy Renault
Autor Wiadomość
Mirek 
Starszy starszak


R25: 2.o TXi 1991, 2.1TD 1989.Ford T
Wiek: 71
Dołączył: 31 Maj 2016
Posty: 117
Skąd: Wrocław -Wałbrzych
WysÅ‚any: 2016-09-09, 00:03   Historia firmy Renault
 

Renault - Historia marki

Początek historii marki Renault, podobnie jak w przypadku większości ówcześnie zakładanych firm, związany był ściśle z jej założycielem. Louis Renault (1877-1944) już od najmłodszych lat wykazywał dużą smykałkę do wszelkich spraw związanych z mechaniką, elektrycznością i silnikami.

W wieku 21 lat tworzy swój pierwszy pojazd, który skonstruował w warsztacie, na który przerobiona została szopa w jednej z posiadłości należących do rodziny.

Już w nastÄ™pnym roku, 30 marca 1899 r., razem ze swoimi starszymi braćmi Marcelem i Fernandem, zakÅ‚ada firmÄ™ Renault Freres (Bracia Renault) z siedzibÄ… w Billancourt i kapitaÅ‚em w wysokoÅ›ci 60 tys. franków. Za sprawy techniczne, czyli projektowanie oraz konstruowanie aut, odpowiedzialni byli Marcel i Louis. Pierwszy pojazd firmy, Typ A, byÅ‚ dwumiejscowy, z jednocylindrowym silnikiem De Dion Boutn o pojemnoÅ›ci 270 cm3 i mocy 1,75 KM chÅ‚odzonym wpierw powietrzem, a po zastÄ…pieniu go silnikiem dwucylindrowym (3,5 KM) – wodÄ…. Auto to miaÅ‚o skrzyniÄ™ biegów (pomysÅ‚ Louisa) z przesuwnymi koÅ‚ami zÄ™batymi oraz waÅ‚em napÄ™dowym przenoszÄ…cym moc silnika umieszczonego z przodu na tylne koÅ‚a. W pierwszym roku dziaÅ‚alnoÅ›ci firma prezentuje dwa swoje modele na wystawie w Paryżu. Obok Typ A byÅ‚ również Typ B, z silnikiem o poj. 450 cm3. Produkcja wynosi 76 pojazdów, a w fabryce pracuje 110 osób. Dopiero w 1902 r. firma konstruuje wÅ‚asny silnik, oczywiÅ›cie pomysÅ‚u Louisa Renault, 4-cylindrowy, o pojemnoÅ›ci 3750 cm3 i mocy 25 KM.

W 1903 r. ginie tragicznie podczas wyścigu Paryż-Madryt Marcel Renault, a w 1909 r. umiera Fernand. Wówczas Louis zmienia nazwę firmy na Les Automobiles Renault. W fabryce wprowadza nowe metody produkcji, zaczerpnięte z zakładów Forda, tak aby modele Renault były również konkurencyjne cenowo. Powstają także takie modele jak 20 CV, 30 CV oraz sześciocylindrowy Double Phaeton.

W czasie I wojny światowej Renault, który zatrudnia w tym czasie ponad 4 tysiące pracowników, produkuje na potrzeby wojsk Ententy. Z zakładów wyjeżdżają ciężarówki, ciągniki do armat, silniki lotnicze oraz czołgi, w tym rewolucyjny, lekki FT-17, po raz pierwszy na świecie z obrotową wieżyczką, ważący zaledwie 7 ton, osiągający prędkość 8 km/h. Po wojnie większość armii miała w swoich szeregach czołg Renault FT-17.

Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych, obok aut osobowych – 10 CV (pierwszy model z kierownicÄ… po lewej stronie), 6 CV, przedsiÄ™biorstwo wytwarza też lekkie ciężarówki oraz traktory. W 1922 r. kolejny raz zostaje zmieniona nazwa, tym razem na Societe Anonyme de Usines Renault. Do koÅ„ca lat trzydziestych firma rozwija siÄ™ bardzo dobrze, w swojej gamie ma coraz wiÄ™cej modeli. Do najciekawszych należą: Primaquatre 11 CV (26 r.), Vivastelle (26 r.), szeÅ›ciocylindrowy Monasix (27 r.), luksusowe Monastelle i Reinastella (29 r.) oraz w 1934 r. roadster Vivasport z silnikiem o poj. 3 litrów i wzorowany na amerykaÅ„skich autach Celtaquatre. JednoczeÅ›nie samochody Renault Å›wiÄ™cÄ… triumfy w różnych rajdach, w tym w rajdzie Monte Carlo (1925 i 1935). Jeszcze przed wybuchem wojny triumfy Å›wiÄ™ci model Juvaquatre (1,0 l, 25 KM), pierwszy w historii firmy samochód o samonoÅ›nym nadwoziu, aerodynamicznej sylwetce z niezależnie zawieszonymi przednimi koÅ‚ami.

Podczas niemieckiej okupacji fabryki Renault muszÄ… produkować czoÅ‚gi dla armii hitlerowskiej. W 1944 r. zniszczona zostaje doszczÄ™tnie fabryka w Billencourt oraz umiera Louis Renault. Po wojnie firma zostaje przejÄ™ta przez paÅ„stwo, m.in. za kolaborowanie z Niemcami. Pierwszym autem powojennym jest 4 CV, którego prototyp jeszcze w 1942 r. opracowaÅ‚ Louis Renault. Niska cena tego auta, z zamontowanym z tyÅ‚u silnikiem o pojemnoÅ›ci 747 cm3 i trzybiegowÄ… skrzyniÄ… biegów, sprawia, iż jest ono niezwykle popularne (ponad 1 milion wyprodukowanych egzemplarzy do 1961 r.). zastÄ™puje je jeden z najdÅ‚użej produkowanych modeli firmy – Renault 4 (1961 - 1989). To pierwszy samochód koncernu Renault z przednim napÄ™dem, dostÄ™pny także w wersjach pick-up, furgon, limuzyna i cabrio. Razem z Renault 6, który byÅ‚ nowszÄ… wersjÄ… „czwórki”, zostaÅ‚o wyprodukowanych ponad 8 milionów egzemplarzy tego auta.

JednoczeÅ›nie wciąż rozwija siÄ™ produkcja samochód ciężarowych. W 1963 r. oddziaÅ‚ firmy zajmujÄ…cy siÄ™ ich wytwarzaniem – Saviem, nawiÄ…zuje współpracÄ™ przy tworzeniu silników z niemieckÄ… markÄ… MAN. W 1975 r. wchÅ‚oniÄ™ty zostaje inny producent ciężarówek – Berliet. Od 1980 nazwa Berliet znika już caÅ‚kowicie i rozpoczyna siÄ™ produkcja dostawczych modeli Trafic i Master.

Zaprezentowany w 1965 r. na targach w Genewie Renault 16, prekursor dzisiejszych modeli rodzinnych, jako pierwszy samochód Renault zdobył tytuł Samochodu Roku (Car of the Year 1966). Był to też pierwszy samochód na świecie z karoserią typu hatchback. Kolejnymi modelami firmy były Renault 6 (68 r.), większy od 4 a mniejszy od 16, Renault 12 (69 r.) (w Rumunii na jego licencji wytwarzana była Dacia, a w Brazylii Corcel), Renault 15, 17 oraz Alpine (71 r.) W międzyczasie, od 1970 r., wszystkie samochody marki Renault mają w wyposażeniu standardowym pasy bezpieczeństwa.

Kolejnym hitem firmy okazaÅ‚ siÄ™, wytwarzany od 1972 r., Renault 5. 3-drzwiowy, 4-miejscowy, wygodny, oszczÄ™dny, po zÅ‚ożeniu tylnych siedzeÅ„ pojemność bagażnika zwiÄ™kszaÅ‚a siÄ™ z 215 do 900 l. W późniejszym czasie pojawiÅ‚y siÄ™ też wersje towarowe Express, piÄ™ciodrzwiowe Renault 5 oraz Renault 5 Turbo. W latach osiemdziesiÄ…tych pojawiajÄ… siÄ™ kolejno Å›redniej wielkoÅ›ci Renault 9 (81 r., zdobywca tytuÅ‚u COTY) i 11 (83 r.), terenowy Rodeo, superlimuzyna 25 (84 r.) i pierwszy w Europie jednobryÅ‚owy van Espace (84 r.). Ostatnim ważnym debiutem, którego nie ma już obecnie w gamie firmy, byÅ‚ Renault 19, cieszÄ…cy siÄ™ bardzo dużą popularnoÅ›ciÄ… w caÅ‚ej Europie. Kolejne modele to pierwsze generacje znanych dziÅ› modeli: zdobywca tytuÅ‚u Samochodu Roku - Clio (90 r., Clio II – 98 r.), Laguna (94 r.), Megane (95 r.) i Scenic (96 r., kolejny model z tytuÅ‚em COTY).

Obecnie Renault to jedna z najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Europie, choć jej modele są dostępne na ponad 100 rynkach. Jednak koncern Renault to nie tylko jedynie francuska marka. Od lat siedemdziesiątych prowadzona jest ścisła współpraca z rumuńską Dacią. W 1999 r. Renault nabywa 51% udziałów Dacii, a w 2004 r. nabywa kolejne i w sumie ma ich 99,3%. W marcu tego samego roku podpisane zostaje porozumienie Renault-Nissan. Renault nabywa 36,8% udziałów japońskiej firmy za 5 mld euro. W 2002 zwiększa udział do 44,4%, a z kolei Nissan staje się posiadaczem wpierw 13,5%, które zostają wkrótce zwiększone do 15% udziałów w firmie Renault. W 2000 r. powstaje na rynku południowokoreańskim spółka Renault Samsung Motors, w której Renault posiada 70% akcji, a koncern Samsung 30%. W ten sposób Renault staje się pierwszym europejskim producentem, który projektuje i wytwarza samochody (SM3, SM5 i SM7) w Korei Południowej.

Obecnie grupa Renault-Nissan (wraz z markami Dacia i Samsung) jest czwartym na świecie pod względem rocznej produkcji i sprzedaży konglomeratem motoryzacyjnym.
_________________
Mirek
 
 
jacek.s 
Forowicz


R25: 2.9,Jniection,V6,B29F,1992
ImiÄ™: renia
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lut 2014
Posty: 154
Skąd: częstochowa
WysÅ‚any: 2016-09-11, 17:12   Historia firmy Renault
 

 
 
Mirek 
Starszy starszak


R25: 2.o TXi 1991, 2.1TD 1989.Ford T
Wiek: 71
Dołączył: 31 Maj 2016
Posty: 117
Skąd: Wrocław -Wałbrzych
WysÅ‚any: 2016-09-11, 20:29   
 

....te emblematy to prawdziwa historia marki Renault
_________________
Mirek
 
 
Busiek 
Fachowiec



R25: 2,0 TXI, J7R 726, B294, 1991 (grudzien)
ImiÄ™: Olimpijka
Wiek: 36
Dołączył: 23 Lut 2009
Posty: 1285
SkÄ…d: KÅ‚odzko - DKL
WysÅ‚any: 2016-09-11, 21:02   
 

Najlpszy jest czołg :D
_________________
 
 
 
Mirek 
Starszy starszak


R25: 2.o TXi 1991, 2.1TD 1989.Ford T
Wiek: 71
Dołączył: 31 Maj 2016
Posty: 117
Skąd: Wrocław -Wałbrzych
WysÅ‚any: 2016-09-11, 21:22   
 

Wszystkie są fajne.....ciekawe czy ktoś z naszych ma jakiś oprócz tych dwóch ostatnich...
_________________
Mirek
 
 
Formel 
Częsty forowicz


R25: 1986 V6 Turbo, 1990 Turbo D
Wiek: 31
Dołączył: 23 Sty 2015
Posty: 239
Skąd: Gdańsk
WysÅ‚any: 2016-09-12, 08:30   
 

Czołg wynikał z tego, że w I wojnie światowej sporo czołgów w bitwach było właśnie firmy Renault.
_________________
"Gdy ktoś staje się potworem, zrzuca z siebie ciężar bycia człowiekiem" - Hunter S. Thompson
 
 
Busiek 
Fachowiec



R25: 2,0 TXI, J7R 726, B294, 1991 (grudzien)
ImiÄ™: Olimpijka
Wiek: 36
Dołączył: 23 Lut 2009
Posty: 1285
SkÄ…d: KÅ‚odzko - DKL
WysÅ‚any: 2016-09-12, 08:43   
 

Formel napisał/a:
Czołg wynikał z tego, że w I wojnie światowej sporo czołgów w bitwach było właśnie firmy Renault.


Wiem to doskonale, ale i tak fajnie wyglÄ…da :D.
_________________
 
 
 
jacek.s 
Forowicz


R25: 2.9,Jniection,V6,B29F,1992
ImiÄ™: renia
Wiek: 55
Dołączył: 10 Lut 2014
Posty: 154
Skąd: częstochowa
WysÅ‚any: 2016-09-12, 21:39   Historia firmy Renault
 

 
 
Mirek 
Starszy starszak


R25: 2.o TXi 1991, 2.1TD 1989.Ford T
Wiek: 71
Dołączył: 31 Maj 2016
Posty: 117
Skąd: Wrocław -Wałbrzych
WysÅ‚any: 2016-09-12, 22:37   
 

...to logo /z czołgiem/ powstało w 1919, a więc po I-ej wojnie światowej....ale czołg został.
_________________
Mirek
 
 
WyÅ›wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Hosting strony: www.tombogmedia.pl
Strona wygenerowana w 0.07 sekundy. Zapytań do SQL: 23