R25: 2,2i, GTX, J7T, B29E, składak 94
Wiek: 48 Dołączył: 10 Maj 2005 Posty: 298 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2005-06-16, 11:10 Rożnica w wymiarze opon
Z instrukcji do Renii wyczytałem że powinienem mieć oponki 195/60 R15 a ja mam 195/65 R15. Z tego co wiem może to wpływac na wskazania prędkości a w zwiiązku z tym przebiegi i pokazuje inne zuzycie niz jest naprawdę.
Czy orientuje siÄ™ ktos jak to jest z tymi wymiarami?
czesc masz racje z tymi rozmiarami i z błędnym wskazaniem licznika ale na 15calowych kołach i na takim rozmiarze jak masz ty to różnica pomiędzy profilami 55 i 60 to jakies 1cm róznicyna promieniu:> przy około 32cm promiania koła jest to tylko 3%niedokładności co dodatkowo jeszcze zalezy od zużycia opon:> Polskie przepisy wymagają 5%dokładności (mówimy o "legalizowalnych" licznikach) takze 3% to jest prawie nie zauwazalna wartosć i praktycznie nie ma wpływu na wskazania zużycia paliwa ( ma tyko wpływ na naliczane kilometry i na prędkość- różnią sie odpowienio o około 3km i 3km/h)
pozdrawiam:)
reposter [Usunięty]
Wysłany: 2005-06-20, 10:15
No Fizyk, pomimo iż zagadnienie jest matematyczno-fizyczne (z nick'u sądzę, że twoja branża), to nie mogę się z tobą zgodzić. Piszesz, że różnica wynosi 3% na promieniu, ale obwód koła to 2*pi*R (R - promień koła). Z prostych rachunków wynika, że ten błąd jest dwa razy większy. Wg moich obliczeń, to błąd na obwodzie koła wynosi teoretycznie 6,123 %, czyli na każdym kilometrze przejedziemy mniej o 61,23 m , czyli co 16,33 km gubimy jeden kilometr. Dzięki temu możemy się cieszyć że nasze autko mniej spala, bo zużycie paliwa będzie zaniżone o te 6%.
Gość
Wysłany: 2005-06-20, 12:35
Czyli mala różnica jest. W sumie większy profil opony jest dobry na nasze warszawskie drogi a raczej dziury. Na zime jak będę kupował zimóweczki to pewnie wezmę juz te odpowiednie.
Jak dobrze zrozumialem to mam tez zaniżane wskazania prędkości?
drogi reposter
jezeli chodzi o twoje obliczenia to sprawdźmy
(oczywiscie obliczenia w naszym przypadku trzeba zaznaczyć są tylko oriętacyjne poniewaz duzy wpływ mają czynniki nie brane przez nas pod uwage..)
a wiec przyjmijmy promień koła naprofilu 55-32cm
a na profilu 60-33
a wiec obwud pierwszego koła jest równy 201.cm
a obwód koła więkrzego jest równy 207 (podawanie dokładności rzedu trzeciego miejsca po przecinku wprowadza tylko fałszywe poczucie dokładności :> )
a wiec róznica to 6cm na obwodzie koła równym ok 200cm
i powiedz mi reposter jak to liczyłeś ze ci wyszło że 6 z 200 to 6%
ja nadal obstaje przy tym ze to jest 3% i ze możemy sobie darowac przejmowaniem sie pozornym spadkiem zyżycia paliwa i szybrzemu nakręcaniu licznika. jest to naprawde mała wartość
pozdrawiam
Zwierzak [Usunięty]
Wysłany: 2005-06-21, 09:30
hehe chyba sam zaraz tez zacznę liczyć
jaki jest dokładnie promień koła(tak dla pewności;)) ??? w jednym i drugim przypadku ??
32
i
33
cm ??
nie wychodziłem pred blok i nie mierzyłem ale ale dla naszych rachunków wystarczy przyjąc:
średenica felgi 8 cali czyli 8x2.54cm
wysokosc opony o profilu 55 czyli 55%z19.5cm
w sumie wychodzi okolo 32 i 31cm
pozdrawiam:)
R25: Turbo-DX B290 '91
Imię: Renia Pomógł: 14 razy Wiek: 44 Dołączył: 24 Maj 2005 Posty: 1076 Skąd: Siedlce
Wysłany: 2005-06-21, 11:58
wystarczy lekko niedopompowana opona i juz wszystkie obliczenia biora w leb wg mnie roznice w predkosci i w spalaniu sa tak minimalne (oczywiscie mowie o roznicy w profilu 65 a 60) ze to wszystko sie miesci w granicy bledu pomiaru. Zreszta skad ta pewnosc ze komputer obliczyl np. 7l/100km a w rzeczywistosci jest np. 6,99l/100km?
_________________ Jesli cos nie dziala to popraw styki
no właśnie cały czas do tego zmieżam:D ze przy takich wartosciach różnic oraz dodatkowych czynnikach to obliczyć sobie można dokładnie co najwyżej czas do dobranocki
wiec lejmy jezdzijmy i nie przejmujmy się tym jednym litrem na plusie lub na miniusie w końcu nie lejecie do byle czego tylko do Reni, a ulubieńców głodzic się nie powinno
pozdrawiam
Zwierzak [Usunięty]
Wysłany: 2005-06-22, 07:36
Zgadzam się że różnice będą minimalne...
mi chodziło raczej o jakość/poprawność tamtych na górze obliczeń... Czasami proste obliczenia robione na szybkiego/w pamięci potrafią spłatać figla
reposter
jakosc i dokładnosć tamtych obliczeń jest porównywalna z tymi niżej
po prostu źle zinterpretowałes wzór na obliczenie obwodu koła i wyszło ci że co 16km dobijasz kilometr
a mi że co około 33km dobijasz kilometr.
ale zadzamy się coi do tego ze rużnice sa minimalne więc temat uważam za zakończony
poizdrawiam
ciekawa wymiana argumentow! ale i tak prawda jest zupelnie inna! jakby wlozyc do auta GPS okazalo by sie iz im mniejsza opona tym dokladniejszy pomiar na liczniku! sam jezdzilem na nominalnych oponach i GPS pokazywal ze licznik przeklamuje o 1 km/h po zalozeniu wiekszych koleczek teoretycznie auto powinno jezdzic szybciej a nie jezdzi! baaa... licznik auta pokazuje iz jade o cale 5km/h wolniej osobiscie jestem gamoniem matematycznym ale juz nic z tego nie rozumiem... wydawalo mi sie iz im wieksze kolo tym szybciej jade. guzik prawda tym czasem
[ Dodano: 2005-07-12, 13:41 ]
a tak poza tematem... im wieksza opona mimo ze nie wymiarowa tym podroz bardziej komfortowa... mniejsze kolo mocniej ,czesciej,bardziej wybiera nierownosci a co za tym idzie jest bardziej je "czuc" ale nic w przyrodzie nie ginie! wieksze kolo to tez wieksze prawdopodobienstwo wybicia zawieszenia itp...
blondas
uwalazem temat za zamkniety no bo co mozna dodac skoro już wszystko zostało powiedziane..jak widac nie wszystko
widze ze wychodzisz z założenia ze Fizyka to nauka ktrą róznie można interpretować ja uważam inaczej
mówisz..więkrze koło wolniej jade..
po pierwsze tyle jedziesz ile uważasz za stosowne a po drógie odpowiedz mi na pytanie co znaczy wolniej jade??
czy oznacza to ze ci licznik wskazuje mniej niz ci gprs obliczył?
czy oznacza ze licznik wskazuje mniej niz jedzies w rzeczywistosci?
czy oznacza ze przy tych samych obrotach silnika jedziesz wolniej?
podejzewam ze popełniłes bład w interpretacij zjawiska
mówisz ze błędem jest uważanie ze zakłądając wiekrze koła szybiej jeździmy..i dalej sie pojawia pytanie co znaczy jeździc woniej.. moze przyjmijmy jakis punkt odniesienia ok?:> obrotomierz i piąty bieg
jedziemy na małych kołach mamy 2000obr i w sekundzie robimy 20 metrów czuli załóżmy 20 obrotów koła a licznik pokazuje 100km/h (liczby nierealne - dla prostoty obliczeń)
a teraz jedziemy a duzych kołach mamy 2000 obr i w sekundzie robimy 25metrów poniewaz koło obruciło sie nam 20 razy a ma więkrzy obwód.. licznik dalej pokazuje 100km/h
wieć co licznik w obu przypadkach pokazał nam 100km/h czu to znaczy ze jechalismy na więkrzych kołach wolniej? ..otuz nie jechaliśmy na więkrzych kołach szybciej poniewaz w sekundzie przejechaliśmy więkrzy dystans a wskazanie licznika jest błędne w takiej sytuacij!!
no wiec jak sam widzisz chbay troszke się zamiesałeś
pozdrawiam
[ Dodano: 2005-07-12, 16:10 ]
jeszcze jedno zauważyłem zę napisałeś ze jak załozysz więkrze opony to licznik ci pokazuje o 5km/h mniej ..czyli uważasz ze o te 5km/h jedziesz wolniej??
jak tak uważasz to ja ci wyjśnie..
gprs pokazuje ci ile jedziesz naprawde a licznik ci błednie liczy ponieważ nie masz fabrycznych gum
znaczy to tylko tyle ze w rzeczywistosci jedziesz SZYBCIEJ od wskazań licznika
pozdrawiam:)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz gÅ‚osować w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum